Εκπαιδευτικό υλικό
Η αντιμετώπιση του ακροδεξιού φαινομένου είναι ζήτημα (της) εκπαίδευσης
Η εκπαίδευση είναι αναπόσπαστα δεμένη με την υπεράσπιση της δημοκρατίας. Σύμφωνα με το άρθρο 1 του Ν. 1566/1985 που διέπει την εκπαίδευση στην Ελλάδα, σκοπός της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης είναι να υποβοηθεί τους μαθητές:
α) Να γίνονται ελεύθεροι, υπεύθυνοι, δημοκρατικοί πολίτες, να υπερασπίζονται την εθνική ανεξαρτησία, την εδαφική ακεραιότητα της χώρας και τη δημοκρατία […]
β) […] Να αποκτούν, μέσα από τη σχολική τους αγωγή, κοινωνική ταυτότητα και συνείδηση […], και
γ) Να αναπτύσσουν δημιουργική και κριτική σκέψη και αντίληψη συλλογικής προσπάθειας και συνεργασίας, ώστε να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και με την υπεύθυνη συμμετοχή τους να συντελούν αποφασιστικά στην πρόοδο του κοινωνικού συνόλου και στην ανάπτυξη της πατρίδας μας.
Το εκπαιδευτικό υλικό που προσφέρουμε στο Σημείο είναι γραμμένο από εκπαιδευτικούς, προσαρμοσμένο στα προγράμματα σπουδών σε διάφορα γνωστικά αντικείμενα. Αφορά ενδεικτικά ορισμένες τάξεις δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου. Είναι μια πιλοτική προσπάθεια να προτείνουμε διδακτικές ενότητες που μπορούν να διδαχτούν εναλλακτικά, παράλληλα με τα σχολικά εγχειρίδια ή συμπληρωματικά προς αυτά. Με την ενεργό παρέμβαση των εκπαιδευτικών, με τη δική τους ματιά και έμπνευση.
Η νεοελληνική γλώσσα, τα θρησκευτικά, η ιστορία, η πολιτική παιδεία, η κοινωνική και πολιτική αγωγή αποτελούν κατάλληλα μαθήματα για προεκτάσεις και προβληματισμό, για τη μελέτη σύγχρονων φαινομένων, για την εμβάθυνση σε έννοιες όπως ο ρατσισμός, ο σεξισμός, η μισαλλοδοξία, ο εθνοφυλετισμός, η ομοφοβία, οι διακρίσεις, ο ναζισμός και ο φασισμός. Ακόμα καλύτερα να προσεγγίζουμε αυτά τα φαινόμενα διαθεματικά, οριζόντια, μέσα από ερευνητικές εργασίες, ομαδικές δράσεις, πρωτότυπες δραστηριότητες, παιχνίδια ρόλων και βιωματικά εργαστήρια. Υπερβαίνοντας κατά το δυνατόν τους περιορισμούς και τα στεγανά του ωρολόγιου προγράμματος και της διδακτέας ύλης. Μεγάλο ζητούμενο πάντα η ενίσχυση της δημοκρατικής παιδείας, της ισότητας, της ελευθερίας, της αλληλεγγύης.
Φιλοδοξία μας είναι το υλικό να εμπλουτίζεται διαρκώς, να δοκιμάζεται στις τάξεις, να γίνεται αντικείμενο συζήτησης και εναλλακτικών προσεγγίσεων. Φιλοδοξία μας είναι να συμπληρώνεται, να επεκτείνεται, να βελτιώνεται, με τη συμβολή όποιου και όποιας εκπαιδευτικού δοκιμάζει νέο υλικό και δοκιμάζεται με αυτό στην τάξη. Γιατί η αντιμετώπιση του ακροδεξιού φαινομένου αφορά πάνω και πρώτα από όλα την εκπαίδευση.
Το υλικό του Σημείου φιλοδοξούμε να αποτελέσει μια μικρή συμβολή δίπλα σε ήδη υπάρχουσες και δοκιμασμένες δράσεις. Υπάρχουν πολλές πρωτοβουλίες παραγωγής εκπαιδευτικού υλικού, αξιόλογες και πρωτότυπες. Θα χαρούμε να μας ενημερώνετε για τέτοιες προσπάθειες. Υπάρχει φυσικά και το πλούσιο και καλά συγκροτημένο υλικό της Δημοκρατικής Παιδείας, πολύτιμο για κάθε εκπαιδευτικό της πράξης.
-
Δικτατορία - Πολυτεχνείο
Θεματικές: Δικτατορία, Πολυτεχνείο, Φασισμός, Λογοκρισία, Χούντα, Ανθρώπινα Δικαιώματα, ΑντικομουνισμόςΤάξεις:Μάθημα:: Ιστορία, Πολιτική Επιστήμη, Λογοτεχνία, ΤέχνηΕίδος Υλικού: Έντυπο -
Σεξισμός / Ισότητα των φύλων
Θεματικές: Σεξισμός, ισότητα των φύλων, γυναικοκτονία, σεξουαλική παρενόχληση, βιασμός, ταυτότητα φύλου, έμφυλα στερεότυπαΤάξεις:Οδηγίες προς την/τον εκπαιδευτικό (PDF) A΄ & Β΄ Γυμνασίου: Η γλώσσα διακρίνει τους ανθρώπους ανάλογα με το φύλο τους (PDF) Ε΄ & ΣΤ΄ Δημοτικού - Στερεότυπα για άντρες και γυναίκες (PDF) Γ΄ Γυμνασίου, Α΄ & Β΄ Λυκείου - Λεκτική και σωματική βία (PDF) Β΄ & Γ΄ Λυκείου - Βιασμός και σεξουαλική παρενόχληση (PDF) Β΄ & Γ΄ Λυκείου - Φόνος με έμφυλα κίνητρα (PDF) Ε΄ & ΣΤ΄ Δημοτικού, Γυμνάσιο, Λύκειο - Βιωματικές δραστηριότητες (PDF)Μάθημα:: Νεοελληνική Γλώσσα - ΛογοτεχνίαΕίδος Υλικού: PDFs -
Ολοκαύτωμα
Θεματικές: Ναζισμός, Ολοκαύτωμα, Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, Αντισημιτισμός, Στερεότυπα, Νεοναζισμός, ΠροκαταλήψειςΤάξεις:Το Ολοκαύτωμα σε 1 διδακτική ώρα (PDF) Διδακτικές προσεγγίσεις του Ολοκαυτώματος με την αξιοποίηση έργων τέχνης: Γυμνάσιο - Λύκειο (PDF) Η διδασκαλία της Γενοκτονίας των Ρομά: Γυμνάσιο - Λύκειο (PDF) Αναπαραστάσεις του αδιανόητου-ανείπωτου και διδακτικές προσεγγίσεις του Ολοκαυτώματος - "Ο Γιος του Σαούλ": Γυμνάσιο - Λύκειο (PDF) Η εξόντωση των Ελλήνων Εβραίων στο πλαίσιο της Τελικής Λύσης: Γυμνάσιο, Λύκειο (PDF) Η ιστορία της Εβραϊκής Κοινότητας Θεσσαλονίκης (από το Yad Vashem): Γυμνάσιο - Λύκειο (PDF) Συνοδευτικό Υλικό: Γυμνάσιο - Λύκειο (PDF) Αξιοποιώντας τη ζωγραφική των εκτοπισμένων στη διδασκαλία του Ολοκαυτώματος: Γυμνάσιο - Λύκειο (PDF) Τόποι Μνήμης του Ολοκαυτώματος: Γ΄ Γυμνασίου - Λύκειο (PDF) Πρόταση Εργαστηρίου: από την Τοπική Ιστορία στην Τελική Λύση (PDF) Υλικό από τον ιστότοπο της Δημοκρατικής Παιδείας: Δημοτικό - Γυμνάσιο - Λύκειο (PDF)Μάθημα:: Νεοελληνική Γλώσσα - Λογοτεχνία - Ιστορία - Πολιτική ΠαιδείαΕίδος Υλικού: -
Δίκαιος Λόγος και άδικος Λόγος
Θεματικές: Νεοναζισμός, Ελευθερία έκφρασης, Ανάπτυξη κριτικής σκέψης, Προκαταλήψεις, ΣτερεότυπαΤάξεις:Μάθημα:: Νεοελληνική Γλώσσα - ΛογοτεχνίαΕίδος Υλικού: Έντυπο -
Ρατσισμός και συνθήματα στους τοίχους
Θεματικές: Ρατσισμός, Ναζισμός, Ρατσισμός, Μισαλλοδοξία, Αντιρατσισμός, Ισότητα, Αλληλεγγύη, Μετανάστες, Πρόσφυγες, Σεξισμός, Στερεότυπα, Προκαταλήψεις, Έμφυλα στερεότυπαΤάξεις:Μάθημα:: Ελληνική ΓλώσσαΕίδος Υλικού: Έντυπο -
Οι Χριστιανοί απέναντι στον Ναζισμό/Νεοναζισμό
Θεματικές: Χριστιανισμός, Αντισημιτισμός, Ρατσισμός, Μισαλλοδοξία, Διακρίσεις, Διαφορετικότητα, Εθνοκεντρισμός, Ισότητα - Αλληλεγγύη, Μετανάστες - Πρόσφυγες, Προκαταλήψεις, ΣτερεότυπαΤάξεις:Μάθημα:: ΘρησκευτικάΕίδος Υλικού: Έντυπο -
17η Νοεμβρίου
Θεματικές: Φασισμός, Δημοκρατία, Δικτατορία, Ανθρώπινα ΔικαιώματαΤάξεις:Μάθημα:: Ελληνική ΓλώσσαΕίδος Υλικού: Έντυπο -
28η Οκτωβρίου 1940
Θεματικές: Φασισμός, Δημοκρατία, Ελευθερία, Εθνική ανεξαρτησία, Διακρίσεις - Διαφορετικότητα, Ισότητα - ΑλληλεγγύηΜάθημα:: Ελληνική ΓλώσσαΕίδος Υλικού: Έντυπο