Από το αφιέρωμα της Lifo για τη δίκη του Ζακ Κωστόπουλου στις 21/10/2010, επιλέξαμε και αναδημοσιεύουμε εδώ το κείμενο της Μάρως Δούκα:

Τρεις μάνες – η ταπεινή, η ξένη, η μάνα του Σαχζάτ Λουκμάν. Η γενναία, η ανυψωμένη, η μάνα του Παύλου Φύσσα. Η αθέατη, η μοναχική, η μάνα του Ζακ Κωστόπουλου. Και οι τρεις με δολοφονημένους γιους. Καθεμιά αλλιώς. Με τη δική της απελπισία, τη δική της απώλεια, τη δική της αγρύπνια. Και οι τρεις αντιμέτωπες, κι εμείς μαζί τους, με τον φασισμό στις διάφορες όψεις και εκδοχές του.

Η μνήμη του Λουκμάν και του Φύσσα λέμε ότι δικαιώθηκε. Πλησιάζει επιτέλους και η δίκη για τον φόνο του Ζακ Κωστόπουλου. Είδαμε και ξαναείδαμε στα δυο χρόνια που πέρασαν τον μεσίτη και τον χρυσοχόο να απολαμβάνουν με τελετουργική μανία τα χτυπήματά τους στο ματωμένο σώμα, είδαμε και τους φύλακες του νόμου και της τάξης να τον αποτελειώνουν με υπηρεσιακή συνέπεια. Θύμα του πιο επικίνδυνου, του καθημερινού φασισμού και της νόμιμης βίας, όπου δολοφονικές, εξευτελιστικές πράξεις, ένα λιντσάρισμα, για παράδειγμα, καταλήγει να θεωρείται αποδεκτό από την κοινή γνώμη ως τρόπος με τον οποίο θα μπορούσε μια χαρά, μέσα στο πλαίσιο της «αστικής» νομιμότητας, ακόμη και να αποδοθεί δικαιοσύνη. Και σαν να μην έφτανε αυτό, ή και ακριβώς γι' αυτό, άρχισε ταυτόχρονα με τον θάνατό του και ο διασυρμός της προσωπικότητάς του. Γιατί δεν είναι μόνο οι ρατσιστές της διπλανής πόρτας, είναι και οι τυμβωρύχοι της παραπληροφόρησης.

Πολύς ο πόνος και η προσπάθεια της οικογένειας του Ζακ όσο να καταφέρουν, με τη βοήθεια και τον αγώνα των δικηγόρων και των ακτιβιστών φίλων του, όχι μόνο να οδηγήσουν με αδιάσειστα στοιχεία τους υπευθύνους για τον θάνατό του στο δικαστήριο, αλλά και να υποστηρίξουν με αγάπη και υπερηφάνεια την ταυτότητά του. Για όλα αυτά, και για τα δεκάδες λιντσαρισμένα από τον καθημερινό φασισμό παιδιά, για τα οποία δεν μάθαμε ποτέ, η δικαίωση της μνήμης του Ζακ με την τιμωρία των δολοφόνων του θα μπορούσε να σηματοδοτήσει την απαρχή πιο ουσιαστικών αγώνων για την αυτοπραγμάτωση του ανθρώπου και τον αλληλοσεβασμό μας στην κοινωνία.